Liczą się proste procedury i dobra rada
Niemal każda firma może znaleść w faktoringu elementy, które przyniosą jej wymierne korzyści.
Odbiorcami usług faktoringowych mogą być przedsiębiorstwa, które mają stałych odbiorców i zależy im na dokładnym planowaniu wpływów i wydatków.
Aby znaleść odpowiedniego dostawcę, trzeba najpierw sprecyzować cele, jakie chcemy osiągnąć dzięki współpracy z faktorem. Zwykle najważniejszy jest szybki dostęp do pieniędzy, ale wiele przedsiębiorstw ceni faktoring za sprawdzenie sytuacji finansowej dotychczasowego oraz przyszłego kontrahenta, ubezpieczenie transakcji, pozbycie się ryzyka niewypłacalności kontrahenta, monitoring należności, sprawne i przejrzyste rozliczenia, a także zarządzanie należnościami.
„Stworzenie hierarchii takich celów ułatwia wybór firm faktoringowych, które najlepiej oferują wspomniane usługi” wyjaśnia Michał Kinkel, wiceprezes AOW Faktoring.
Troska o małych…
Warto zwrócić się do faktora, który obsługuje przedsiębiorstwa podobnej wielkości.
„Dla firm mikro i małych faktor jest często nie tylko źródłem finansowania, ale również swoistym konsultantem w sprawach finansowych i związanych z prowadzeniem działalności. Dbałość o szczegóły i spersonalizowana obsługa to w tym wypadku klucz do sukcesu” zaznacza Michał Kinkel.
Najmniejsze firmy oczekują od faktora przede wszystkim szybkiej, maksymalnie uproszczonej procedury wykupu faktur i przejrzystych rozliczeń.
„Ważne, aby oferta faktoringowa była przygotowana specjalnie dla klienta, z uwzględnieniem specyfiki działalności jego przedsiębiorstwa, liczby i rodzaju kontrahentów, a także w odpowiedzi na konkretne potrzeby w zakresie finansowania” uważa Krzysztof Tempes, dyrektor sprzedaży i marketingu GMAC Commercial Finance.
…i dużych
Dla większych firm najistotniejszym elementem będzie koszt tej usługi. Najlepszą ofertę przedstawią im banki oraz duże firmy faktoringowe.
Zdaniem Jerzego Dąbrowskiego, zastępcy dyrektora departamentu faktoringu i finansowania strukturyzowanego Raiffeisen Bank Polska, dobry faktor to instytucja finansowa, która w swojej ofercie posiada pełen zakres usług faktoringowych, a jednocześnie potrafi zapewnić wysokiej jakości serwis posprzedażowy.
„Na ten ostatni składają się m.in. krótki okres do wypłaty zaliczki, szybkie i przejrzyste rozliczenia wierzytelności na podstawie profesjonalnego i wydajnego systemu rozliczeniowego, elektroniczny dostęp do konta faktoringowego, wypracowane i efektywne narzędzia monitoringu długu i płatności, łatwa ścieżka dołączania do umowy nowych odbiorców” wylicza Jerzy Dąbrowski.
Faktor może też zapewnić klientowi wykwalifikowanego konsultanta. Służąc stałą pomocą w trakcie realizacji umowy, „zdejmie” on z klienta konieczność pamiętania o terminie spłaty należności, kontroli ewentualnych opóźnień czy monitowania odbiorców.
Kot w worku
To, co proponuje się nam jako faktoring, nie zawsze nim jest. Niektóre banki świadczą usługi zbliżone do faktoringu. Zazwyczaj jest to pożyczka pod zastaw wierzytelności. Usługa faktoringowa może być mylona także z kredytem obrotowym. Zgodnie ze standardami obowiązującymi firmy faktoringowe, oferta faktoringowa, prócz finansowania, powinna zawierać co najmniej dwie z następujących usług: inkasowanie i księgowanie należności, administrowanie dokumentami, monitorowanie dłużnika, sporządzanie i wysyłanie monitów, świadczenie usług doradczych lub przejęcie ryzyka wypłacalności dłużnika
Puls Biznesu wyd. 2457, s. 27
Prezes Zarządu AOW Faktoring S.A. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Ukończył program EMBA na Uniwersytecie Warszawskim i University of Illions at Urbana – Champagne. Autor licznych publikacji na temat faktoringu. Od 2020 pełni obowiązki członka Komisja Etyki Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami.