W 2008 roku o nowych klientów walczyć będą nie tylko firmy faktoringowe, ale i Towarzystwa Ubezpieczeniowe. W ciągu minionych kilku lat faktoring zyskał popularność wśród przedsiębiorców jako sposób elastycznego finansowania bieżącej działalności i poprawy efektywności zarządzania należnościami.
Praktycznie zniknęły bariery znajomości produktu, widoczna stała się jego przewaga w stosunku do innych form finansowania przedsiębiorstw. Zainteresowanie faktoringiem utrzymuje się i będzie wzmacniane poprzez rosnącą dostępność produktu, rosnącą liczbę aktywnych faktorów i poszerzanie oferty.
W 2008 roku rynek nadal podlegał będzie wzrostom
Z roku na rok branża odnotowywała wzrosty aby w roku 2007 osiągnąć największą dynamikę od 8 lat. W 2008 roku rynek nadal podlegał będzie wzrostom. Związane jest to przede wszystkim z coraz szerszą ofertą na rynku. Obecnie usługi faktoringowe oferuje 11 firm faktoringowych zrzeszonych w PZF, coraz liczniejsza grupa banków i około 20 firm niezrzeszonych.
„W 2008 liczba faktorów ulegnie zwiększeniu. Na rynku najprawdopodobniej pojawi się skandynawska grupa finansowa SEB, naszym rynkiem interesują się firmy włoskie, ofensywę zapowiada PKO BP. Pojawi się również kilka małych, niezależnych firm faktoringowych.” Z drugiej strony liczba firm wykorzystujących faktoring jako źródło finansowania nie jest imponująca i wynosi około 4 tysiące. Wraz ze wzrostem wiedzy na temat faktoringu wśród przedsiębiorców oraz coraz lepszej ofercie, umożliwiającej korzystanie z faktoringu coraz liczniejszej grupie firm, liczba obsługiwanych podmiotów powinna ulec zwiększeniu.
Branżę w 2008 roku czekają liczne wyzwania
Zdaniem Michała Kinkela, wiceprezesa AOW Faktoring, ewentualne spowolnienie wzrostu gospodarczego może doprowadzić do zwiększonego ryzyka niewypłacalności odbiorców. To z kolei zwiększy ostrożność firm ubezpieczeniowych w przyznawaniu limitów ubezpieczenia dla poszczególnych przedsiębiorstw.
„Konsekwencją tego będzie ograniczenie akcji faktoringowej w zakresie faktoringu z przejęciem ryzyka wypłacalności kontrahenta” dodaje. Kolejnym problemem dla branży w 2008 roku może okazać się tocząca się wojna cenowa. W związku z pojawieniem się nowych graczy raczej nie zostanie ona zahamowana.
Według Kinkela, taka sytuacja może doprowadzić do spadającej rentowności firm faktoringowych, która w połączeniu z rosnącym ryzykiem niewypłacalności odbiorców może dla niektórych z faktorów okazać się zabójcza. Niewykluczone że w 2008 dojdzie również do zapowiadanych już od jakiegoś czasu konsolidacji lub przejęć w branży dodaje.
Faktoring bankowy w dół
Bank DnB NORD Polska skupił w ubiegłym roku faktury na kwotę 303,26 mln zł. To przeszło trzy razy więcej niż w roku 2006 (97,7 mln). Wartość wierzytelności wykupionych w 2007 przez należący do GETIN Banku, FACTOR In Bank wyniosła 794,59 mln złotych. Stanowi to wzrost o prawie 82% w stosunku do wyniku odnotowanego w 2006 roku. (437,1 mln złotych). Raiffeisen Bank Polska S.A., zwiększył w 2007 roku wartość obrotów faktoringowych o 91% do kwoty ponad 7,5 mld zł.
„Jednak, pomimo bardzo dobrych wyników faktorów banków, z badań Warszawskiego Instytutu Bankowości oraz firmy Indicator wynika, że wśród uzupełniających produktów i usług bankowych przeznaczonych dla małych i średnich przedsiębiorstw faktoring zajmuje ostatnią pozycję (pozycja 13 w 2006 roku i 21 w roku 2007).”
Zgodnie z wynikami opracowanymi przez PZF oraz innymi danymi z rynku, widać, że w tym sektorze bardzo dobrze radzą sobie faktorzy o mniejszym procentowym udziale w rynku i to właśnie oni specjalizują się w obsłudze małych firm, a także mikroprzedsiębiorstw. Prawdopodobnie spowodowane jest to faktem, iż w przypadku faktoringu oferowanego przez banki, wielokrotnie należy spełniać warunek minimalnej wielkości obrotów. Mniejsze firmy faktoringowe są bardziej elastyczne.
Perspektywy
„Rok 2008 będzie zatem kolejnym dobrym rokiem dla branży faktoringowej, a przyrost portfela ma szansę utrzymać się znów na poziomie 30 do 40%” mówi Anna Gregorczyk, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Banku BGź. Z pewnością będzie następował dalszy rozwój wolumenu transakcji faktoringowych.
Jak zaznacza Dawid Naglik, Dyrektor Obszaru Usług Finansowych arvato services Polska, rok 2008 powinien być przede wszystkim dobry dla klientów . Według niego wzrost konkurencji w branży spowoduje dalszy spadek cen za obsługę lub rozwój jakości i zawartości ofert, a dobra kondycja polskiej gospodarki oraz firm pozytywnie wpłynie na ocenę ryzyka przez faktorów. Spowoduje to mniej restrykcyjne podejście do transakcji i w następstwie większą dostępność usługi, dodaje.
W 2008 roku banki pewnie skupią się na pozyskaniu klientów z sektora MSP. To właśnie m.in. dzięki obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw sektor finansowy zawdzięcza swój dynamiczny rozwój. Banki z roku na rok proponują coraz większą ilość produktów skrojonych specjalnie na miarę tego sektora. Jeszcze kilka lat temu firmy z tego sektora nie mogły liczyć na taki szeroki zakres obsługi bankowej i konkurencję bankową.
Anna Gregorczyk zauważa, że właśnie szczególnie wśród coraz bardziej aktywnych faktorów banków, zauważalne jest preferowanie faktoringu w stosunku do innych form finansowania działalności przedsiębiorstw. Dlatego spodziewać się można agresywnej walki o klienta.
Nowi gracze
Wejscie na poczatku 2008 roku na rynek polski zapowiada Bank HSBC jednen z najwiekszych faktorow w Wielkiej Brytanii i jednocześnie jeden z najwiekszych bankow na świecie. Wyłącznie obsługą dużych firm zajmą się również Electrolux oraz Fiat.
Dobry rynek dla firm ubezpieczeniowych
Widząc ogromne znaczenie tego źródła poprawy płynności finansowej przedsiębiorstw Towarzystwa Ubezpieczeniowe proponują specjalne programy dostosowane do potrzeb zarówno polskiego przedsiębiorcy, jak i banku czy instytucji finansowej. Programy te mają pozwolić instytucjom zajmującym się działalnością faktoringową zminimalizować poziom ryzyka, poprzez zastosowanie solidnego zabezpieczenia wierzytelności faktoringowych i tym samym stabilizację wpływów faktora.
„Ograniczenie ryzyka zapewnia instytucji finansowej szerszy dostęp do klientów, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W oczywisty sposób może to wpłynąć na przyciągniecie klientów z tego sektora, na czym zalezy nie tylko dużym, ale i mniejszym faktorom.”
W styczniu 2007 roku PZU SA do swej oferty dołączyło ubezpieczenie należności faktoringowych. Adresatem produktu są banki i instytucje finansowe realizujące transakcje faktoringowe zwłaszcza w ramach tzw. faktoringu pełnego (właściwego). W okresie do 4 lat największy polski ubezpieczyciel chce pozyskać 20 proc. rynku. W tym roku zamierza podpisać dwie, trzy umowy.
Należy spodziewać się zatem, że za PZU w 2008 roku na rynek faktoringowy ruszą kolejni ubezpieczyciele.
IPO.PL
www.ipo.pl/faktoring/artykuly/faktoring_2008_-_nowi_gracze_w_walce_o_klientow_592509.html
Prezes Zarządu AOW Faktoring S.A. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Ukończył program EMBA na Uniwersytecie Warszawskim i University of Illions at Urbana – Champagne. Autor licznych publikacji na temat faktoringu. Od 2020 pełni obowiązki członka Komisja Etyki Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami.